Taalhoffelijkheidsakkoord

Document
Machteld De Metsenaere (2023, ongewijzigd), Machteld De Metsenaere (1998)

Taalkaders en -vereisten zijn bepaald voor aanwervingen in Brusselse en federale instellingen. Dit wordt in Brussel betwist als het om contractuelen gaat. Sinds 1996 is er een akkoord om een jaar voorzien om alsnog het taalbrevet te halen.

Datering
27 november 1996
Leestijd: 3 minuten

afgesloten op 27 november 1996 tussen de partijen van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering.

De inzet van dit akkoord betrof de vraag in welke mate contractueel personeel in Brussel Brussel
In de geschiedenis van de Vlaamse beweging speelde Brussel een unieke rol vanwege haar hoofdstedelijke functies, economische aantrekkingskracht en als symbool van verfransing, die zich v... Lees meer
tweetalig moet zijn. Lokale besturen en Brusselse gewestelijke instellingen wierven immers steeds meer contractuelen aan (in plaats van statutairen) die niet voldeden aan de door de bestuur Bestuur
Het taalgebruik in het bestuur is een centraal aspect van de Belgische taalkwestie. Het omvat het proces van het afdwingen van taalrechten voor Vlamingen evenals de bestuurstaalwetgeving ... Lees meer
staalwet opgelegde tweetaligheid Tweetaligheid
Lees meer
svereiste. Van Vlaamse zijde werd deze situatie al lang aangeklaagd, maar de Franstaligen betwistten dit. Zij kregen echter ongelijk van de Vaste Commissie voor Taaltoezicht Vaste Commissie voor Taaltoezicht
De Vaste Commissie voor Taaltoezicht (VCT) is een orgaan dat toezicht uitoefent op de toepassing van de bestuurstaalwet. De Commissie werd eerst opgericht in 1932 en later heropgericht in... Lees meer
en de Raad van State, zodat niet-tweetalig personeel zich gedurende een overgangsperiode van één jaar diende voor te bereiden op een taalexamen. In de periode 1993-1996 werden voor gemeenten en Openbare Comissies voor Maatschappelijk Welzijn (OCMW's) samen 2554 schorsingen uitgesproken, waarvan 72% de onwettige aanstelling van niet-statutairen betrof. Ook het ontbreken van pariteit in hogere functies gaf aanleiding tot schorsingen. In 84% van de gevallen betrof het Franstaligen. De schorsingen bleven doorgaans zonder gevolg.

Omdat de Nederlandstaligen huiverig stonden voor een juridische aanpassing van de taalwetgeving Taalpolitiek en -wetgeving
Situaties van taalonderdrukking vindt men wereldwijd. Daarom besteedt deze bijdrage eerst aandacht aan gehanteerde taalpolitieke strategieën. Ook in België verzette een gedomineerde taalg... Lees meer
, wensten ze via een politiek vergelijk op gewestelijk niveau een feitelijke oplossing te vinden. Een compromis werd in de Brusselse regering bereikt op 14 november 1996: de Franstaligen gingen er mee akkoord dat alle kandidaten, zowel vaste als contractuelen, een bewijs van kennis van de tweede taal dienden voor te leggen, maar tegelijkertijd zouden de Nederlandstaligen zich soepel opstellen door het akkoord enkel op nieuwe aanwervingen te laten slaan en de regulariseringstermijn tot 2 jaar te verlengen. Het akkoord voorzag ook in taalopleidingen en bepaalde dat het Vast Wervingssecretariaat via taalexamens een 'werfreserve van taalbrevethouders' zou aanleggen om de lokale besturen te helpen bij het recruteren van tweetalige kandidaten. Ofschoon verwacht kon worden dat het schorsingsbeleid van de vice-gouverneur strikter ging opgevolgd worden, zou de uiteindelijke toepassing afhangen van de goede wil van lokale besturen en bevoegde voogdijministers.

Aanvankelijk weigerden het Front démocratique des Francophones Démocrate féderaliste indépendant
Lees meer
(FDF)-Parti reformateur libéral (PRL) het akkoord te ondertekenen, maar een crisis werd vermeden doordat de Nederlandstaligen zich bereid verklaarden te spreken over de herziening van de taalkaders in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest werd opgericht in 1989. Het wordt bestuurd door de Brusselse Hoofdstedelijke Raad en de Brusselse regering. Lees meer
. Deze zouden worden herzien in de geest van de redenering van de Raad van State in het zogenaamde 'Brandweerdossier'. De tekst van de omzendbrief om het taalhoffelijkheidsakkoord na één jaar FDF-obstructie toch te doen uitvoeren en de bepaling van de taalkaders bij de brandweer leidden tot een nieuwe crisis in november 1997, die uitmondde in het ontslag van Volksunie-staatssecretaris Vik Anciaux Anciaux, Vic
Vic Anciaux (1931-2023) was geneesheer en militeerde vanaf 1950 in het partijpolitieke Vlaams-nationalisme. Voor de Volksunie, waarvan hij voorzitter was van 1979 tot 1986, vervulde hij ... Lees meer
.

Literatuur

- E. Witte, M. de Metsenaere, A. Detant (e.a.), Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de taalwetgeving (Brusselse Thema's, nr. 5, 1998).

Suggestie doorgeven

1998: Machteld De Metsenaere

2023: Machteld De Metsenaere

Inhoudstafel