Branding

Publicatie
Tom Cobbaert (2023, aanvulling), Manu Ruys (1998)

Branding (29 maart 1947 - 3 mei 1947) was het solidaristisch weekblad van de Solidaristische Beweging (1947) dat opkwam voor diegenen die (onterecht) veroordeeld of vervolgd werden voor collaboratie met de Duitse bezetter.

Volledige titel
Branding : Solidaristisch Weekblad
Periode
29 maart 1947 -
23 mei 1947
Leestijd: 2 minuten

Branding was een solidaristisch weekblad (negen nummers en één extra-editie), uitgegeven door uitgeverij De Zonnewijzer in Turnhout van 29 maart 1947 tot 3 mei 1947.
Het tijdschrift was het orgaan van de Solidaristische Beweging (1947) Solidaristische Beweging (1947)
Solidaristische Beweging (1947) was een kleine neo-Dinaso-vereniging die zich verzette tegen de repressie die ze schandelijk overdreven achtte en pleitte voor een "massale amnestie". ... Lees meer
en werd opgesteld door studenten van de Katholieke Universiteit Leuven. Het initiatief ging uit van Frans van Mechelen Van Mechelen, Frans
Frans van Mechelen (1923-2000) was professor aan de faculteit Sociale Wetenschappen van de Katholieke Universiteit Leuven en politicus voor de Christelijke Volkspartij. Hij was volksverte... Lees meer
, bijgestaan door Manu Ruys Ruys, Manu
Manu Ruys (1924-2017) was een Vlaamsgezind journalist en publicist, die van 1975 tot 1989 als politiek hoofdredacteur van De Standaard fungeerde. Ruys gold als een invloedrijk commentator... Lees meer
en Karel van der Mueren. De redactie riep de intellectuele jeugd op tot een (autoritaire) maatschappelijke ordening met als fundamenten de waarden van solidariteit en verzoening. Vrij van kerkelijke bindingen sprak het blad zich uit voor de christelijke ethiek. Op politiek vlak kwam het op voor diegenen die (onterecht) veroordeeld of vervolgd werden voor collaboratie Collaboratie
Collaboratie verwijst naar de samenwerking met de bezetter tijdens de Tweede Wereldoorlog, in casu van het Vlaams-nationalisme en een deel van de Vlaamse beweging. Lees meer
met de Duitse bezetter. Het plaatste zijn solidarisme tegenover zowel het liberalisme als het marxisme, waarin het een groot gevaar zag voor het naoorlogse Europa. Het verwierp evenwel het nationaal-solidarisme ten voordele van een solidaristisch nationalisme. De uitgave werd gestaakt toen bleek dat de respons gering was en het maandblad Golfslag Golfslag
Golfslag was een cultureel maandblad (1946-1950), dat zich plaatste in de traditie van een sterk-geïdealiseerde, katholieke en strijdlustige flamingantische beweging. Lees meer
beter aansloeg bij de studenten. Van Mechelen en Ruys zouden later enkele gedachten van Branding ontwikkelen in hun respectievelijke politieke en journalistieke loopbaan.

Literatuur

– Ba. De Wever, De schaduw van de leider. Joris Van Severen en het na-oorlogs Vlaams-nationalisme (1945-1970), in: Belgisch Tijdschrift voor Nieuwste Geschiedenis, jg. 31 (2001) nr. 1-2, pp. 177-252.
– M. Ruys, Vijf beslissende brugjaren, 1945-1950, in: Jaarboek Vlaamse Beweging. Vlaams Archief (1988), p. 10-19.
– L. Bosman, De Vlaamse Beweging na 1945, in: E. Witte (e.a.), Tussen restauratie en vernieuwing, p. 2.

Suggestie doorgeven

1973: Laetitia Jansseune (pdf)

1998: Manu Ruys (pdf)

2023: Tom Cobbaert

Databanken

Inhoudstafel